Veel beelden, met name de beelden die vallen in de art deco categorie en gemaakt werden in de jaren ’30 van de vorige eeuw, zijn aan de onderzijde genummerd.
Vaak is dit getal rood, zwart, wit en soms ook een andere kleur en bestaat het getal uit een aantal cijfers gevolgd door een ‘/’ en vervolgens weer een aantal cijfers.
Wij krijgen wel eens de vraag, waarom deze cijfers op de beelden staan.
Het antwoord hierop is vrij simpel: dit zijn serie nummers, gebruikt om een bepaald type beeld te duidden voor o.a. bestellingen en dus de handel in deze beelden.
De nummers voor de ‘/’ gaven het type beeldje aan, bijv. een lontar lezende dame. Het nummer achter de ‘/’ gaf vaak de hoogte aan. Hierdoor zijn vaak de meeste beelden uit de jaren ’30 van de vorige eeuw allemaal in standaard hoogtes uitgevoerd. De foto hieronder toont dat goed aan, de hoogte is hierbij in inch aangegeven:
Wat wellicht menigeen zal verbazen, is dat veel van deze art deco beelden dus niet uniek zijn. Dezelfde voorstellingen komen we dan ook regelmatig tegen: mooie dames, zittend op een rots, tot vogels en andere figuren. Op onderstaande foto ziet u hier een goed voorbeeld van. Links ziet u een hout gesneden exemplaar in dezelfde voorstelling. Het is van een minder hoge kwaliteit als het beeldje dat werd getoond in de catalogus, welke rechts staat afgebeeld. Het is minder krachtig en scherp gesneden, heeft minder details en het is wat ‘vlakker’. Desalniettemin, is ook het beeld links een aardig exemplaar.
Veel verzamelaars weten dat er van een bepaald type beeld meerdere exemplaren werden gemaakt en het is dan ook de uitdaging om van een bepaald type beeld (een bepaald nummer) het mooiste exemplaar te bemachtigen. Andere verzamelaars maken er juist een sport van om juist veel verschillende variaties van het zelfde type te verzamelen. Want, van een bepaalde voorstellingen werden er vele exemplaren gemaakt en daar waren meerdere houtsnijders voor nodig. Dat zorgde er ook voor, dat de kwaliteit enorm kon afwijken, voor wie hier wat oog voor had. Niet iedere houtsnijder kon even goed snijden. Soms zat dat in de details en afwerking en viel dit minder op, maar soms was het gehele uiterlijk dusdanig kwalitatief anders, dat het wel een heel ander beeld leek. Kijkt u bijvoorbeeld eens op de afbeelding van de ‘Bali man with bow and arrow’ en vergelijkt u dit met de ‘Boogschutter‘ op onze website, dan ziet u dat de boogschutter op de afbeelding van een veel mindere en zelfs zeer lage kwaliteit is: het is erg hoekig gesneden, de details zijn grof uitgewerkt en het ademt weinig sfeer uit.
Dat er zoveel beelden werden gemaakt van een bepaald type, kwam doordat deze beelden wereldwijd werden verhandeld. Niet alleen op Bali waren deze kunstwerkjes te koop, maar ook in andere delen van Azië en veel Westerse landen kon men deze beelden aanschaffen.
Er viel dan ook goed geld mee te verdienen en daarom werd er getracht zoveel mogelijk te verkopen. Dat gebeurde niet alleen door beelden naar de verkooplocaties wereldwijd te versturen, maar ook door middel van verkoopcatalogi.
In deze verkoopcatalogi konden handelaren, zoals toko eigenaren of andere winkeliers bestellingen plaatsen, maar ook konden particulieren, zoals toeristen, een bestelling doorgeven. De verkoopcatalogi waren vaak aanwezig op o.a. de cruiseschepen die naar Bali voeren.
Er waren globale catalogi, waarin veel verschillende beelden stonden afgebeeld, afkomstig van diverse galleries en houtsnijders, maar er waren ook galleries of houtsnijders die hun eigen catalogus hadden. Dat waren over het algemeen de enkele bekende houtsnijders die tevens ook een gallerie hadden. Een voorbeeld daarvan is afkomstig van een Balinese familie welke nog steeds werkzaam zijn als antiquairs. Onderstaande foto komt uit hun familiearchief. Het is een foto uit de tijd van hun grootouders en toont één van hun eerste foto’s met hierop beelden gemaakt voor export van voor 1940. Opvallend is dat het hier niet zozeer art deco beelden betreffen, die toen werden gezien als de ‘moderne’ stijl, maar juist realistisch gesneden beelden.
Dus, mocht u in het vervolg eens een Balinees houten beeld tegenkomen met hier onderop een nummer geschreven, dat weet u meteen wat dit nummer betekende! En wellicht is het zelfs een beeld, dat afgebeeld staat op deze pagina. Als laatste willen wij graag vermelden dat, naast een nummer, ook regelmatig een label onder genummerde, en ongenummerde beelden geplakt is. Soms in zijn geheel, soms deels aanwezig. Veelal word gezegd dat dit labels zijn van de Pita Maha. Dit is over het algemeen niet waar, tenzij dit aangetoond kan worden of nog leesbaar is. Helaas word dit vaak gezegd, enkel om de prijs van het beeld op te drijven.