Rawana ontvoerd Sita

Rawana kidnapping Sita Bali traditional antique wood carving

Dit polychroom beeld is vervaardigd door de houtsnijder I Gede Tjigoer. Zoals onder op de basis te zien is, is het beeld door de houtsnijder gesigneerd. Daarnaast staat ook de titel van het beeld op de voorzijde, namelijk: ‘Sang Rewana membawa Dewi Sita’ wat zich vertaald in ‘Rewana ontvoert godin Sita’. Sang is een titel voor goden/heiligen. Dewi wordt vaak gebruikt als titel voor godinnen, zoals bijv. Dewi Sri.

Het beeld verwijst overduidelijk naar de episode uit het Ramayana, waarin de kwade koning van Lanka, Ravana, plannen heeft gemaakt om Sita, de vrouw van Rama, te ontvoeren. Met een list weet hij Rama weg te lokken van Sita en zo ziet hij zijn kans schoon om Sita te ontvoeren naar zijn eiland Lanka om daar met haar te trouwen. Meer over dit verhaal is te lezen op deze website in het hoofdstuk Art Deco Beelden, daar kiest u voor ‘de boogschutter’, vervolgens leest u op dezelfde pagina het verhaal onder het kopje ‘Rama’. U kunt ook klikken op deze link: ‘de Boogschutter’.

Duidelijk zien we dat de polychromie behoorlijk sleets is geraakt. Voor de een is dit een enorme afknapper, de ander zal dit juist zien als karakter toevoegend. Hoe dan ook, er is gelukkig nog genoeg polychromie zichtbaar, om het beeld interessant te maken.

De kleuren die zijn gebruikt, zijn de kleuren die we met name in de tijd dat dit beeld werd vervaardigd en daarvoor terug zien. Deze kleuren blauw en rood komen daarin regelmatig voor, net als het gebruik van bladgoud, dat op dit beeld op de sieraden is te zien. Door de tand des tijd is het goud versleten en dof geworden. Alleen op sommige kleine stukken, zien we nog de schittering van het originele bladgoud.

Het is behoorlijk uitzonderlijk dat de snijder zijn werk heeft gesigneerd. Dat zien we zelden, zeker bij polychroom beelden. De snijder zal er vast trots op zijn geweest en mogelijk is het beeld gebruik voor een expositie.

Dat is ergens aannemelijk, want dit soort beelden werden nauwelijks gekocht door Westerse toeristen in de tijd dat het gemaakt werd. Wel werden dit soort beelden, bijv. tijdens de verkoop exposities van de Pita Maha verkocht. Deze exposities werden in het toenmalige Nederlands Indië, maar ook daar buiten georganiseerd, bijv. in Nederland.

De kwaliteit van dit beeld is hoog. We zien gedetailleerd uitgewerkte sieraden en goed gesneden gezichten. De compositie is geweldig: de grote Ravana heeft de tengere Dewi Sita op zijn armen en houdt deze kwetsbare dame voorzichtig, maar stevig om haar middel vast. Dewi Sita zit op één van zijn armen, hopeloos achterover geleund tegen het lichaam van Ravana. De verhoudingen kloppen en er zijn veel ‘lege’ ruimten in het beeld te zien. Daarmee bedoelen we de open ruimte tussen de armen en het lijf, de voeten en bijv. de kledij die gedrapeerd is naar de basis. Daarnaast komt het karakter van de figuren perfect naar voren. Iets wat erg belangrijk is in het Balinese houtsnijwerk. Dit komt al voort uit de tijd dat de Hindoe-Javaanse kunst haar hoogtij dagen vierde en er voor elk type karakter, bijv. in de diverse wayang spelen, zijn eigen specifieke uiterlijke kenmerken had.

Voor kwaadwillende/woeste karakters zien we vaak grote, uitpuilende ogen, scherpe tanden, wilde beharing, grove gelaatstrekken, scherpe nagels en een brede mond. De figuren zijn vaak groot en/of fors. Dit zien we terug bij Rawana, met name in het gezicht. Deze is nog wel enigszins verfijnd. Hij draagt bijvoorbeeld een kroon, een gouden met edelstenen bezet halssieraad, gouden arm- en enkelbanden. Dat is allemaal niet toevallig: Dit benadrukt het koninklijke karakter van Rawana.

In tegenstelling tot de grote, woeste Ravana, zien we een veel kleinere en tengere Dewi Sita. Zij draagt goddelijke/koninklijke kledij en sieraden, waaronder een kroon en grote gouden soebengs. Sita heeft meer amandelvormige ogen en een klein mondje. Haar lichaamskleur is wit, wat staat voor puur. De parasol die nu geklemd is tussen een arm van Rawana, werd waarschijnlijk door Sita vastgehouden. Zoals op het beeld te zien, is het beeld niet zonder kleerscheuren door de tijd heen gekomen en mist Sita een arm. De parasol word namelijk gebruikt om belangrijke figuren van schaduw te voorzien, volgens traditie op Bali wat tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikelijk is. het zijn allemaal verwijzingen naar het goede en vooraanstaande karakter van Dewi Sita.

Back to Top