Karang Curing

Dit figuur noemt men Carang Curing of Karang Curing. Het vertoont veel overeenkomsten met Garuda of de Garuda Mungkur (die we achterop hoofddeksel zien). Toch verschilt deze door het ontbreken van de onderkaak en/of de bladranken die onder aan zijn kop hangen. Dit zijn bladranken van de hertshoornvaren. Dit populaire motief zien we veel terug in de Balinese klassieke architectuur.

De Karang Curing werd met name toegepast in de bouwkunst en werd dan vaak geplaatst op de hoeken van een zuil, ter afwering van het kwaad en negatieve invloeden. Waarschijnlijk was dit ook het geval bij dit houtsnijwerk, gezien de hoek aan de achterzijde, welke precies tegen een vierkante zuil past. Voor meer informatie over de ‘Karang’ figuren, ziet u het hoofdstuk ‘Karang’ op deze website.

Onder de grote, scherpe tanden zien we nog aardig wat resten van bladgoud. Dit is de enige plek, waar dit nog goed te zien is, afgezien van een paar minescule restjes hier en daar. De figuur is ooit in zijn geheel belegd geweest met bladgoud, wat een indrukwekkend effect moest hebben gehad. Ook zien we resten van rode polychromie, met name op de bovenlip, maar ook tussen de diepergelegen delen van het snijwerk. Zoals gebruikelijk bij het toepassen van bladgoud op houtsnijwerk op Bali, werden de delen die met het bladgoud belegd werden, eerst rood gekleurd. Dit gaf het bladgoud een mooi, diep effect.